"Mängu lõpp" - festivali algus 27. märts 2016
Liina Rajaveer
Maailmafilm 2016 on alanud! Kuigi juba kella 12 saadik saab Elektriteatri saalis kaasa elada ja mõelda kulinaarse kino eriprogrammis linastuvatele filmidele (nt “Vaimutoit”, “Pühendusega kokakunst”), võib festivali ametlikult avatuks lugeda alles täna õhtul, kui vaatajate ette jõuab avafilm “Mängu lõpp”.
“Mängu lõpp” (Game over, 2015) on Berliinis resideeruva feministliku filmitegija Alba Sotorra kolmas täispikk dokumentaalfilm, mis juhatab sisse ühe selleaastase festivali alateemadest ehk “Perekond ja iseseisvuse piirid”. Hispaaniast pärit Sotorra loomingut on Maailmafilmi külastajad näinud varemgi: tema eelmine film “Katar, võiduajamine” (2011) linastus 2012. aasta põhiprogrammis ning leidis festivali järelkajades sagedast äramärkimist. Režissöör soovib oma filmidega tekitada teadlikkust ning seeläbi luua tee avatuma mõtteviisi tekkeks. Enda sõnutsi usub ta, et teadmised ja teadlikkus annavad võimaluse vabaduse tekkeks.
“Mängu lõpp”, mis konkureeris muuhulgas ka eelmise aasta Karlovy Vary dokumentaalfilmide võistlusprogrammis, räägib meile loo Djalalist. Djalal on katalaani-iraani noormees, kellele on väiksest peale meeldinud sõda ja kõik sellega seonduv. Olles terve elu mänginud militaarse sisuga arvutimänge, on tema kokkupuude selle maailmaga jäänud aga virtuaalsuse piiresse. Teismelisena hakkab ta Lord_Sex nime all Youtube’i postitama videoklippe, kus ta demonstreerib militaarvarustust (mis on enamjaolt täpsed koopiad “päris” sõdurite arsenalist) ning imiteerib vastavat tegutsemist. Aastatega kasvatab ta omale suure jälgijaskonna, kuid seegi tegevus ei rahulda tema igatsust päris sõjakogemuste järele. Niisiis otsustab ta ühineda Hispaania armeega ning osaleda Afganistani-missioonis. Kuid päris sõja pikad venivad ootamistunnid, vastuvaidlematu allumine käskudele ja korraldustele ning pidevalt ähvardav oht elule ei ole need, mis Djalali virtuaalse militaarmaailma juures paelusid. Kokkupõrge kahe maailma vahel tekitab sisemisi kahtlusi ja tunde, et lisaks enese petmisele on ta valmistanud pettumuse ka enda perekonnale ning fännidele. Kuidas kõikumalöödud maailmapildist aga selgust saada ning olemine enesele mõistetavaks mõtestada? Kas lähedased on selles toetuseks või takistuseks? Film jälgibki, kuidas Djalal neile küsimustele vastuseid otsib.
kviff.com
youtube.com
gameoverfilm.com