Rongid siin enam ei.. 25. märts 2011
Mele Pesti filmist "Peatu, kuula, vaata"
Elasin seitse aastat tagasi üksteist kuud Portugalis, imekaunis
Lissabonis. See kõige-kõige koht ja ilusaim tund aasta jooksul oli aga
hoopis rongisõit Kirde-Portugalis, Tras-os-Montese piirkonnas.
Kitsarööpaline raudtee oli ehitatud üle saja aasta tagasi ainult
inimkäte jõul ja nii keerutas ta järskudel nõlvadel ümber mägede neid
läbimata, balansseerides vaiksel suhinal võimsaid kurve
võttes dramaatilise jõeoru ja kaljuseina vahel. Kohalikud soovitajad
väitsid, et see polegi see kõige ilusam liin, veidi ida poole, Tua ja
Mirandela külade vahele jääb teine lõik, mis on veelgi kaunima loodusega
paigas.
Jutt Tua liinist jäi südamele ja 2010. aastal reisisingi tagasi
Portugali, sihiks just see Tras-os-Montese osa, kus raudteeliini
äärsetes ja veidi kaugemates külades olla aeg peatunud ja inimesed
elavat rahulikku, justkui Euroopa serva taha jäävat elu. Hiljaks jäin.
Aastal 1887 Portugali kuninga Luis I poolt sisseõnnistatud
raudtee, tollase inseneritehnika suursaavutus, pandi 1992 kinni, sest
perifeerse piirkonna areng ei olnud valitsuse prioriteet. Viimased kümme
aastat on liinil suur segadus: vahel mõned osad toimivad paar kuud,
siis on kehva hoolduse tõttu õnnetus ja kogu liin suletakse taas kuudeks
või aastateks. Praegu toimib süsteem, kus umbes 15 km Mirandelast
välja sõidab raudteel trammi meenutav sõiduk, tõeliste mägede vahele
jõudes tuleb aga ümber istuda väikebussi, mis ülejäänud tee pööraselt
keerutades reisijad Douro jõe äärde Tuasse viib. Sel päeval, kui mina
seda teed läbisin, oli meid "trammis" kolm ja edasi bussis
peapööritusega võitlemas kaks, mõlemad eestlased.
Eks selline statistika annab kohalikele poliitikutele taas
võimaluse pealinna kõnekoosolekutel mikrofoni möirata, et no ei ole seda
liini vaja mitte kellelegi. Ja Portugali viib päikselise progressi
teele hoopis hüdroelektrijaam, mis Tua jõe ürgoru lihtsalt hävitaks ja
praeguse raudtee üle ujutaks. Arvestamata sellega, et kui riik veidigi
raudteesse investeeriks, kohalikele sobivatel aegadel taaskäivitaks
ja Euroopa turismimessidel turundaks, oleks olukord ilmselgelt
vastupidine. Iga küla, kust rongiühendus on ära võetud, on 10-30% oma
elanikkonnast kaotanud, nagu filmis üks Rohelise Partei poliitik teatas.
Portugali režissöör Jorge Pelicano annab kogu sest masendavast
loost filmis "Peatu, kuula, vaata" ülevaate, keskendudes just kohalike
elanike vaatenurgale. Portugalis sai ta esinduslikul dokfestivalil
Doclisboa küll parima Portugali filmi auhinna, aga teised filmitegijad
süüdistasid teost liigses telelikkuses. Eesti mõistes telelik see film
kohe kindlasti ei olnud, äärmiselt poeetiline filmikeel, visuaalsed
metafoorid ja külade-vanameeste-kasside vaikelu ülesvõtmine ei
konkureeriks TV kiirmontaazhiga kuidagi. Küll aga oli veidi ehk
liialdatud kahe asjaga: sümbolite ja oma pointi tõestava
paralleelmontaažiga. Tammi poolt üleujutatud raudtee metafoor mitmes
võtmes; väike poiss, kes kivid vee teelt eest ära korjas; rongi surm ja
hauakaevamise pildid -- need kõik olid võimsad sümbolid, aga oleks
piisanud ehk ühest. Samuti oli ehk liigagi puust-ja-punane poliitikute
valedele vastupidise visuaalinfo monteerimine nende ütluste taustale või
siis Shveitsis imehästi toimiva mägiraudtee kaadrite kõrvutamine
rohtunud ja õnnetu Tua liiniga. Samas: eesmärk pühitses vahendi, sest
Pelicano film toetab õiget võitlust ja korrumpeerunud poliitikute tühja
jutumulli tuleb püüda tühjaks lasta kui vähegi võimalik.
Just Maailmafilmi toimumise nädalal astus filmis suuga suurt tammi
ehitanud ja progressist jahvatanud Portugali peaminister Jose Socrates
tagasi -- Portugal on pankrotis ja keegi ei tea, mis saab tammidest,
raudteest ja kogu riigist.
Mele Pesti