Kirjeldus Otsides
amatööride tehtud filme, avastasin ma varjatud aardeid, mis
dokumenteerivad elu Grisoni orgudes ja külades. Omal moel ja suure
kirega loovad filmiamatöörid töid, mis peegeldavad nende maailmavaadet.
Entusiasm, millega nad oma kirge järgivad, on nakkav, ja kui nad oma
filmitegemiskogemustest räägivad, inspireerib see isegi proffi oma
elukutsest rääkima.
Režissööri info Ivo
Zen (1970) on sündinud Santa Marias, Val Müstairis, Šveitsis ja elab
Zürichis. Ta on rühmituse “Cineasts Rumantsch” kaasasutaja ja president
(rühmitus on pühendunud retroromaani filmide tegemisele). Kahe lapse –
Emma (2007) ja Vito (2010) isa. Alates 2008 õpetab dokumentaalfilmi
Haute Ecole d’Art et Design‘is, Genfis; 2005 – Šveitsi filmitegijate
assotsiatsiooni (ARF/FDS) liige; 2004 – sõltumatu filmitootmisüksuse
Alva Film loomine; 1998–2003 – õpingud ja diplom Ecole Supérieure des
Beaux Arts’i filmiosakonnas Genfis; 1992–1996 –arhitektuuriõpingud ETH’s
Zürichis.
Filmograafia 2010 „Amatöörfilmid – filmiamatöörid“, dokumentaal, 26 min 2009 „Maurus, Nadia, Flurina”, dokumentaal, 59 min 2008 „Mes emprim onn en il convict“,dokumentaal, 25 min 2004 „Pizzet“,dokumentaal, 52 min 2002 „Pirmin“,filmikroonika, 15 min 2001 „Frédéric”,lühimängufilm, 15 min 2000 „Sterki-li“,dokumentaal, 9 min
Andrei Mihalkinost
Aasta: 2011
Pikkus: 30 min
Režissöör: Jevgeni Aleksandrov, Jelena Danilko
Originaalkeel: vene
Tootjamaa: Venemaa
Filmimispaik: Venemaa, Pihkva oblast
Levitaja: Evgeny Alexandrov eale@yandex.ru
Kirjeldus Kõikjal
maailmas lahkuvad inimesed oma koduküladest linnadesse. Sama toimub
Pihkva ümbruses, kohtades, mida Puškin niiväga armastas. Tema ajal oli
Mihalkino rikas vanausuliste küla. Tänapäeval on küla välja suremas,
seda elustavad vaid „puhkajad“, kes suvel oma vanavanematele külla
sõidavad. Kuid selle filmi kangelane mäletab veel minevikku ja ei taha
toimuvaga leppida.
Režissööri info Jevgeni Aleksandrov Juhtiv
uurimisassistent, PhD, Uute infotehnoloogiate laboratooriumi juhataja
ning Visuaalse Antropoloogia keskuse juhataja M. V. Lomonossovi
nimelises Moskva Riiklikus Ülikoolis. Tal on ligi 60 publikatsiooni
visuaalsest antropoloogiast, sh monograafia „Arutelud visuaalse
antropoloogia teoreetilistest ja metodoloogilistest probleemidest“. Kuue
visuaalse antropoloogia alase artiklikogumiku toimetaja. Videofilmide
produtsent visuaalse antropoloogia keskuses (1989–2009). Moskva
rahvusvahelise visuaalse antropoloogia festivali „Mediating Camera“
asutaja ja direktor (2002–2010).
Jelena Danilko Ajaloodoktor,
juhtiv uurimisassistent Venemaa Teaduste Akadeemia Etnoloogia ja
Antropoloogia Instituudis. Moskva rahvusvahelise visuaalse antropoloogia
festivali „Mediating Camera“ tegevdirektor alates 2010. aastast.
Armastaja ja armastatu: tee tantrasse
Aasta: 2011
Pikkus: 70 min
Režissöör: Andy Lawrence
Originaalkeel: hindi, bengali, assami, inglise
Tootjamaa: Ühendkuningriik
Filmimispaik: India
Levitaja: Andy Lawrence Granada Centre for Visual Anthropology, Arthur Lewis Building, University of Manchester, Oxford Road, Manchester, M13 9PL UK
Kirjeldus Film
ühe mehe teekonnast läbi Põhja-India ja tema valgusotsingutest. Rajive
McMullen on kurnava haigusega võitlev ajalooõpetaja, kes otsib
pühamutest selgust ja mõtet, jõuab krematsioonipaigas surmale lähedale
ja naudib Aghori otsijate maailmas valitsevat kaost. Film
pakub dramaatilist pilguheitu tantristlikku elutsükli, eriti surma
ideedesse ja rikastab meie arusaamist sellest, kuidas me teadmisi otsime
ja kuidas sureme. “Armastaja ja armastatu” proovib ka realistlikult
mõista nii India tantrismi kombeid kui ka petlikku teooriat selle taga
ning kavatseb ümber lükata selle mõttesüsteemi läänes levinud
väärtõlgendusi. Teekonna jooksul külastame Kamakhya Devit Assamis ja
Tarapithi lääne-Bengalis, mis on kaks kõige tähtsamat tantristliku
hinduismi keskust.
Režissööri info Andy
Lawrence on vabakutseline filmitegija, kes kasutab antropoloogilisi
teooriaid ja etnograafilisi uurimismeetodeid, et uurida filmi ja video
probleeme. Teda huvitab inimese elutee, eriti sünd ja surm, ning ta
keskendub Ühendkuningriigile ja Indiale. Tema töö uurib sünni ja surma
lähedust meie eludele ning kuidas seda ümbritsevat teavet levitatakse.
Ta on filmitegija Manchesteri Ülikooli Granada Visuaalantropoloogia
Keskuses, kus ta õpetab visuaalantropoloogia magistrierialal. Andy on
teinud filme nii televisiooni kui ka auhinnalisi filme festivalidele.
Caetshage – linnatalu
Aasta: 2011
Pikkus: 48 min
Režissöör: Lotte van Leengoed, Maria Kolossa
Tootjamaa: Holland
Filmimispaik: Holland
Levitaja: Lotte van Leengoed, Maria Kolossa
Kirjeldus Hollandis
Culemborgis asub keset elamurajoone linnatalu Caetshage. Talupidajad
Todd ja Boudien on siin alates 2008. aastast kasvatanud maheköögivilju.
Köögiviljapakkide ja talupoe vahendusel müüvad nad oma toodangut
Culemborgi elanikele. Kolm kuud tegid Maria ja Lotte selles talus tööd
samal ajal filmides. Toddi ja Boudieni elu on pisut erinev tavaliste
talupidajate omast. Koostöös omavalitsusega on Caetshage ettevõtte
nõukogu võtnud sihikule mitu eesmärki korraga. Lisaks maheköögiviljade
tootmisele pakub talu tööd erivajadusega inimestele, samuti mitmeid
haridusprogramme. Film näitab, kuidas Todd ja Boudien suudavad rasket
tööd tehes entusiasmi kaotamata vastu pidada. Nad on teinud linnatalust
erakordse paiga, kuhu tullakse meeleldi maheköögivilju nautima.
Režissööri info Maria
Kolossa (25) õpib viimast aastat kultuuriantropoloogiat Utrechti
Ülikoolis (Holland), pärast kolmeaastaseid esituskunstide õpinguid. Lotte
van Leengoed (24) lõpetas antropoloogia bakalaureuseõppe 2010. aastal.
Ta tegi välitöid afro-peruulaste muusika ja tantsu alal. Möödunud
aastal osalesid nad kahel visuaalse antropoloogia kursusel Leideni
Ülikoolis. „Caesthage: linnatalu“ on teise kursuse läbimise tulemus.
Edela-Iraan
Aasta: 2011
Pikkus: 52 min
Režissöör: Mohammad Reza Fartousi
Originaalkeel: araabia
Tootjamaa: Iraan
Filmimispaik: Iraan
Levitaja: Mohammad Reza Fartousi No 2, 16st, kianpars, Ahwaz Tel: 00989169153746 mohammad.fartousi@yahoo.com
Kirjeldus “Edela-Iraan” on lugu Edela-Iraanis asuvast kuivavast Al-Azimi rabast ja tutvumine sealsete viimaste elanikega.
Režissööri info Mohammad Reza Fartousi produtsent, režissöör, uurija ja fotograaf Iraani dokumentaalfilmitegijate assotsiatsiooni liige Euroopa dokumentalistikavõrgustiku (European Documentary Network) liige Produtseerinud 15 lühifilmi ja dokumentaali Olnud 7 filmi ja dokumentaali režissöör
Elu lainetel
Aasta: 2011
Pikkus: 52 min
Režissöör: Riho Västrik
Originaalkeel: eesti
Tootjamaa: Eesti
Filmimispaik: Eesti
Levitaja: OÜ Vesilind vesilind@vesilind.ee
Kirjeldus Rannakalurite
räimepüügihooaeg kestab kõigest ühe kuu. Kuna lubatud püügikogused on
eraldatud kaluritele ühiskasutuseks, tähendab iga mahamagatud tund
kokkuvõttes väiksemat sissetulekut. Ise võrdlevad kalurid seda
olümpiajooksuga: kui stardipauk on kõlanud, ei ole halastust enne, kui
finišijoon on ületatud. See tähendab peaaegu ööpäevaringset rügamist.
Kui siis lõpuks saabub telefonikõne, mis ütleb, et kvoot on täis ja
rohkem püüda ei tohi, ei teagi, kas nutta või naerda.
Režissööri info Riho
Västrik on sündinud 4. augustil 1965. Ta on lõpetanud Tartu ülikooli
ajaloo ja ajakirjanduse erialal ning kaitsnud filmikunsti magistrikraadi
Balti Filmi- ja Meediakoolis. Esimene põhjus dokfilmide tegemiseks oli
tema kirg mägironimise vastu: mägede ilu ja inimeste läbielamised
kutsusid salvestama. Alates 2003. aastast on Riho tundnud huvi Siberi ja
Kaug-Põhja vastu. Ta on teinud filme Taimõri poolsaarest, saami
põhjapõdrakasvatajatest ja muskusveistest.
Kirjeldus Eestis
on ametlikult üle 16 000 jahimehe, enamik neist mehed. Vaid 200 tublit
ja hakkajat jahimeest on naised. Ühe pikkade jahitraditsioonidega pere
vanim tütar Merle otsustab kevadel jahikoolitusel osaleda. Sarnaselt oma
noorema õega soovib temagi saada esmaklassiliseks jahimeheks ja osaleda
kord aastas toimuval naistejahil.
Režissööri info Kullar
Viimne sündis 1980. aastal Võrus. Pärast sotsiaaltööõpinguid asus ta
Balti Filmi- ja Meediakooli filmi õppima. 2006. ja 2007. aastal õppis ta
FAMU Rahvusvahelises filmikoolis Prahas. Samal aastal viibis ta kolm
kuud Ugandas, tehes dokumentaalfilmi “Süütu” koos Sofie Haarhausiga. Ta
on tegutsenud operaatori ja režissöörina mitmete Eesti ja
rahvusvaheliste filmiprojektide juures.
Kirjeldus Igal aastal, kui kuivaperiood Lõuna-Etioopias haripunkti jõuab, kogunevad Borana karjused koos loomadega iidsete kaevude ümber.
Suured
käsitsikaevatud kraatrid, mida tuntakse “laulvate kaevude” nime all
pakuvad neile võimalust pikkade iga-aastaste põudade ajal ellu jääda.
Siin moodustavad noored karjused iga päev pikki inimkette, et ulatuda
sügavale kaevu põhja ja sealt vett kätte saada. Nende tööd saadab laul,
mis tundub suuri karju pärast pikka kuival maal veedetud päeva aeglaselt
lähemale kutsuvat.
Dokumentaalfilm jälgib Borana elu põuast kuni kauaoodatud vihma tulekuni. Mitme
tegelase koostöös tutvustab film meile ainulaadset veemajandamise
süsteemi, mis laseb Borana karjastel seda väikest veehulka kõigi omandi
ja õigusena kasutada. Mitte kellelegi, ei
karjastele ega vaenulikule hõimule ei tohi keelata ligipääsu veele.
Samal ajal, kui kõikjal maailmas ei peeta joogiveele ligipääsu ikka veel
inimõiguseks, väärib Borana erilist tähelepanu selle tavatu viisi eest,
kuidas nad kõigile ühes maailma kõige kuivemas paigas veele ligipääsu
garanteerivad.
Režissööri info Paolo Barberi
(Ravenna, 1968), antropoloog ja filmitegija, õpetab Rooma Ülikoolis “La
Sapienza” kultuuriantropoloogiat. Ta asutas 2004. aastal Esplorare la
Metropoli uurijate ja filmitegijate liidu koos Riccardo Russoga, kes oli
koos temaga dokumentaalfilmi “Kaev. Veehääled Etioopiast” juures
kaasrežissöör.
Riccardo Russo (1974), on Itaalia sõltumatu filmitegija, kes tegeleb sotsiaalsete dokumentaalfilmide produktsiooniga.
Tal
on doktorikraad inimgeograafias, spetsialiseerumisega audiovisuaalidele
inimõiguste eest võitlemisel. Ta asutas 2004. aastal Esplorare la
Metropoli uurijate ja filmitegijate liidu koos Paolo Barberiga, kellega
kahasse tehti dokumentaalfilm “Kaev. Veehääled Etioopiast”. Viimastel
aastatel on tal valminud mitu publikatsiooni ja dokumentaalfilmi, mis
räägivad sotsio-keskkondlikest teemadest ja inimõigustest Euroopas,
Lõuna-Ameerikas, Aafrikas ja Okeaanias.
Katar, võiduajamine
Aasta: 2011
Pikkus: 52 min
Režissöör: Alba Sotorra
Tootjamaa: Hispaania
Filmimispaik: Katar
Levitaja: Alba Sotorra
Kirjeldus
Katar
on kõige kiirema majanduskasvuga riik maailmas: kõrbesse tahutud
kiirteed ühendavad vana maailma uue reaalsusega. Pilvelõhkujad kerkivad
igale poole ja tuhandeid erineva taustaga töölisi tõmbab ligi musta
kulla palavik. “Katar, võiduajamine” jälgib suurejoonelise elektrijaama ehituse eest vastutava lääne pagulase isiklikku võiduajamist, ja Katari
ettevõtjat, kes juhib oma kaamelite suureks rahvusvaheliseks
võiduajamiseks treenimist. See petlik stsenaarium, mida nad mõlemad läbi
mängivad, illustreerib võiduajamises osaleva inimkonna saatust.
Režissööri info
Dokumentaalfilmide
tegija, stsenarist ja režissöör, kes oma laia rahvusvahelise
uurimistegevusega ja filmimiskogemusega, k.a Iraanis, Afganistanis,
Pakistanis, Zimbabwes ja Kataris, keskendub kino ja televisiooni
loovvideoproduktsioonile.
Koduteel
Aasta: 2011
Pikkus: 56 min
Režissöör: Sergey Kachkin
Originaalkeel: vene
Tootjamaa: Venemaa
Filmimispaik: Venema, Saksamaa
Levitaja: Sergey kachkin Dneprovskaya st. 29, 614018, Perm Russia Tel: +79028019266 sergkachkin@gmail.com
Kirjeldus See
lugu räägib teekonnast, suhtest ja kojunaasmisest. Mees on oma
veoautoga juba kakskümmend aastat läbi Venemaa sõitnud, samal ajal kui
naine teda koju ootab. Tema on üksinda teel. Temake on koos oma
armastatud kodulooma, ustava sõbra ja kaitsja Irbisega. See kõik võiks
kauemgi kesta, kui ta poleks suremas.
Režissööri info Vene
filmirežissöör, kes omandas hariduse Moskva Kõrgemas Ajakirjanduse ja
Dokumentaalfilmi Koolis. 2006. aastast on ta teinud mitu
dokumentaalfilmi produtsendi, režissööri ja filmioperaatorina. Tema
filme on näidatud ja auhinnatud nii Venemaal kui ka väljaspool. Kahte
tema filmi näidati Ameerika Ühendriikides 2007.–2008. aastal osana
Kultuuriliidrite/Filmitegijate programmist. 2008. aastal võttis ta osa
Arte poolt finantseeritud Aristotelese Töötoast. Ta filmis kuu aega ühes
Rumeenia külas mustlasi. 2009.–2010. aastal võttis ta osa DOXPRO
Töötoast Peterburis, mida juhtisid rahvusvaheline dokumentaalfilmide
konsultant Tue Steen Müller ja Iikka Vehkalakti YLE TV2
Documentaries’est.
Kurdi armastaja
Aasta: 2012
Pikkus: 98 min
Režissöör: Clarisse Hahn
Originaalkeel: prantsuse, inglise, saksa, türgi
Tootjamaa: Prantsusmaa
Filmimispaik: Kurdistan
Levitaja: Nicole Craime lesfilmsduprésent 19 rue de la république 13200 Arles France T + 33 4 90 49 69 66 F + 33 4 90 49 50 06 contact@lesfilmsdupresent.fr http://www.lesfilmsdupresent.fr
Kirjeldus Kurdi
armastaja on Oktay, Kurdi päritolu mees, kellega ma oma elu jagan. Me
oleme triivinud läbi hävinenud piirkonna, mille arengut on takistanud
sõda ja majanduslik viletsus. Kuidas suudavad inimesed sellises paigas
koos eksisteerida? See on küsimus, mille film esitab. Me
elame siin üksteisele lähedal, tihedalt kootud geograafiliste ja
sotsiaalsete sidemete võrgustikus. Kellegi armastamist võib segi ajada
tema kinni hoidmisega. Siin filmis kujutatud tegelased leiavad tihti
musta huumori abil oma kogukonnas võimalusi, kuidas tõestada, et nad
tõesti eksisteerivad. Šamaan
läheb televiisori ees transsi, seksinäljas erak unistab abielust, utt
ohverdatakse ja süüakse, vana naine takistab oma minial lugema õppimist,
mäe otsas elav karjuseneiu tahaks orgu naasta, sõjavägi valvab küla,
Euroopast tulnud mees läheb emaga elava noore neiu kätt paluma. Just
nende situatsioonide vahendusel avaneb nende perede reaalsus, kes
üritavad kuidagimoodi koos elada, kes võtavad igast hetkest parima – või
halvima.
Režissööri info Clarisse
Hahn (1973) on prantsuse filmitegija. Ta tegeleb dokumentaaluuringutega
filmide, fotode ja videoinstallatsioonide abil. Tema dokumentaalfilme
ühendab pidev seotus filmitavate inimeste eluga. Ta järgneb oma
subjektidele vähemalt ühe aasta jooksul; jälgides, filmides ja ise nende
igapäevase elu osaks saades. Ta kaevub inimesi ühendavate isiklike ja
ühisväärtuste keerulisse võrgustikku. Hahni dokumentaalfilmid on
ajendatud tema soovist oma subjektidega personaalselt suhelda. Teda
huvitab eriti see, kuidas indiviidid ümbritseva keskkonnaga hakkama
saavad ja sellele reageerivad.
Linnatundra
Aasta: 2011
Pikkus: 15 min
Režissöör: Robi Uppin, Maria Kivirand
Originaalkeel: eesti
Tootjamaa: Eesti
Filmimispaik: Eesti
Levitaja: Black Plastic Media Productions; Balti Filmi- ja Meediakool; Robi Uppin, Maria Kivirand
Kirjeldus“Linnatundra”
on vaatlusdokumentaal kodutusest ja usust. Väga suur Monica-nimeline
lumetorm jõuab 2010. aasta detsembris Tallinna ja võttegrupp külastab
puudust kannatavatele inimestele avatud supikööki. Film üritab jälgida
jõulupühade ajal toimuvat ja dokumenteerida, kuidas inimesed tormiga
hakkama saavad.
Režissööri info Robi Uppin Robi
Uppin sündis 1978. aastal Tallinnas. Ta kolis kümneaastasena Rootsi.
Seal hakkasid teda huvitama filmid, telekamängud ja elektrooniline
muusika. 2005. aastal läks ta Jaapanisse Tokyosse, et kohaliku keelt ja
kultuuri tundma õppida. 2006. aastal alustas ta õpinguid Balti Filmi- ja
Meediakoolis audiovisuaalse meedia erialal ning 2011. aastal jätkas
õpinguid TV ja dokumentaalfilmi erialal magistriõppes. Ta on loonud ja
kujundanud mitme lühidokumentaal- ja ulmefilmi heli ning kirjutanud
elektroonilist muusikat.
Maria Kivirand Maria
Kivirand sündis 1986. aastal Tallinnas. Keskkooli ajal hakkas ta
muusikat ja teatrikunsti õppima ning sai sealt inspiratsiooni, et minna
õppima filmitegemist. 2005. aastal läks ta Hispaaniasse, et kohalikku
keelt ja kultuuri tundma õppida. 2006. aastal naasis ta Eestisse, et
minna õppima filmi ja meediat. Ta lõpetas Balti Filmi- ja Meediakooli
bakalaureusekraadiga audiovisuaalmeedia erialal ja õpib nüüd TV ja
dokumentaalfilmi magistriõppes. Ta on olnud mitme lühidokumentaal- ja
ulmefilmi produtsent, režissöör ja monteerija.
Mees Jupiterilt
Aasta: 2011
Pikkus: 57 min
Režissöör: Erik Strömdahl
Originaalkeel: rootsi
Tootjamaa: Rootsi
Filmimispaik: Rootsi
Levitaja: ESFilm, Erik Strömdahl Skogsvägen 19, S-13755 Tungelsta, Sweden estfilm@mac.com
Kirjeldus Hans-Erik
on elanud 45 aastat eraldatud mullis. Ta istub oma raudtrellidega
akende taga ning ei vasta telefonile ega avaks ust, kui keegi kella
helistaks. Ta otsustas 16-aastaselt, et ei taha endale ühtegi sõpra,
pärast seda, kui ta oma ainsa sõbraga tülli läks. Tema totaalne
eraldatus sai alguse ema surmast. Tema lapsepõlve mõjutasid tugevalt
vägivaldne ja samas ülikaitsev isa ning problemaatiline olukord koolis,
kus teda jõhkralt kiusati. Kaasasündinud südamerike ei lasknud tal
teiste laste moodi joosta ja mängida. See, et ta sai pärast
südameoperatsiooni kerge ajukahjustuse ning et ta oli piitspeenike ja
helesinise nahaga, ei teinud ta elu kergemaks. Ainuke asi, mis temas
eluisu tekitab, on intensiivne töö hiiglasliku laevamudeli kallal. Ta on
sellega üheksa aastat töötanud ja see täidab nüüd terve ta elutoa. Film on põnev rännak uskumatu muutusega psühholoogilisele maastikule.
Režissööri info Õpingud Stockholmi Kunstikõrgkoolis (sisearhitektuur) 1968–73. Arhitekt Dublinis 1973. Filmiteaduste õpingud Stockholmi Ülikoolis 1974–75. Immigrantide (mustlaste) õpetaja 1975–78. 1975. aastast täiskohaga vabakutseline filmitegija ja töötab ka SVT-s. 1990. aastal korraldas Gotlandil filmifestivali “Around the Baltic”. Produktsioonijuht 2004. 1994. aastast õpetab osakoormusega Kulturama filmiakadeemias.
Mullast oled sa võetud: looduslik matus ja anglikaani kirik
Aasta: 2011
Pikkus: 30 min
Režissöör: Sarah Thomas
Originaalkeel: inglise
Tootjamaa: Ühendkuningriik/Island
Filmimispaik: Ühendkuningriik, Cambridgeshire
Levitaja: Sarah Thomas, Isafjardarvegur 6 – Bogguhus 410 Hnifsdalur, Iceland
KirjeldusTegevus
toimub alalises muutuses oleval Barton Glebe’i maastikul –
Ühendkuningriigis Cambridge’is kristlikus metsamatusepaigas. Selle
paigaga seotud inimestega peetud vestluste abil uurib film “Mullast oled
sa võetud: looduslik matus ja anglikaani kirik” muutusi suhtumises
surma, matmisse ja suhetesse maaga. Film tutvustab meile kaunite helide
ja kohapeal filmitud detailsete loodusvõtete abil 'looduse'
terapeutilist mõju leinaprotsessile ja vabadust, mida see annab
matusetalituse ja leina mitmesugustele ja originaalsetele avaldustele.
Seda paika tähtsustate inimeste juttude abil näeme, kuidas see tekitab
nii katkematuse kui ka surnuga jätkuva suhte tunnet ning ka võimalust
osa endast uuesti ringlusse lasta. Me näeme, kuidas on võimalik, et üks
matmispaik saab tunduda nii elust pulbitsev.
Režissööri infoSarah
Thomas on visuaalantropoloog ja filmitegija. Ta veetis suurema osa oma
noorusajast Keenias, tänu millele mõistis, et maailma nägemiseks on mitu
viisi. Oma huvi tõttu inimeste vastu omandas ta kraadi antropoloogias
ja sellele järgnes 2003. aastal magistrikraad Manchesteri Granada
Keskuses visuaalantropoloogia erialal. Ta
on töötanud mitme etnograafilise filmiga Londonis, Tate Britain’i
galeriis migratsioonist ja visuaalkultuurist rääkiva uurimisprojekti
jaoks ning 2008. aastal tegi biograafilise dokfilmi “Hannah Frank: The
Spark Divine”, mis tähistas Glasgow juudi kunstniku Hannah Franki
sajandale sünniaastapäevale pühendatud näitust.
Mõrkjad juured: Kalahari müüdi lõpp
Aasta: 2010
Pikkus: 71 min
Režissöör: Adrian Strong
Originaalkeel: afrikaansi, inglise, ju/hoansi
Tootjamaa: USA
Filmimispaik: Namiibia
Levitaja: Documentary Educational Resources Julia Teitel 101 Morse St. Watertown, MA 02472 shannon@der.org
Kirjeldus “Mõrkjad
juured” leiab aset Kirde-Namiibias, Lõuna-Aafrika Kalahari kõrbes, mis
on Võsameeste kodu. See film uuendab etnograafilist filmirekordit, mida
alustas 1950ndatel John Marshall, kelle filmid dokumenteerisid 50 aastat
muutusi ning kes koos Claire Ritchiega lõi rohujuuretasandil
arengufondi, millega Adrian Strong (filmitegija) 1980ndate lõpus ühines.
2007. aastal filmitud “Mõrkjad juured” dokumenteerib Strongi ja Ritchie
tagasipöördumist Namiibiasse, kus nad uurivad Maailma Looduse Fondi,
mis tähtsustab looduse säilimist ja turismi rohkem kui elatuseks
vajalikku põllumajandust, uue reeglistiku sisseseadmisele järgnenud
kogukondlikult juhitud arenguprotsessi hääbumist. Kogukonnad ütlevad
välja oma rahulolematuse uue looduskaitseprojekti suhtes, mis ei ole
teinud suurt midagi, et aidata inimesi põldu harida ja oma elujärge
parandada.
Režissööri info Adrian
Strong teeb parajasti oma doktoritööd Griffithi Ülikoolis
etnograafilise filmi erialal, keskendudes eriti põlisrahvastele. Adrian
kasvas üles Ühendkuningriigis, õppides teaduse ja filosoofia erialal,
enne Aafrikasse kolimist1984. aastal. Adrianil on olnud väga palju
erinevaid töökohti, alates farmeri ja lõpetades ärimehe elukutsega.
1980. aastate lõpus elas ja töötas Adrian Kalaharis koos Ju/’hoansi
rahvaga ja tal tekkis huvi filmitegemise vastu. 1997. aastal kolis
Adrian Namiibiast Kaliforniasse ja omandas magistrikraadi
mütoloogiaõpingutes ja süvapsühholoogias Pacifica Graduate’i
instituudist. Alates 2000. aastast elab Austraalias, kus ta on samuti
mitmeid ameteid pidanud, kuid on kõige õnnelikum õpetades, uuringuid ja
filme tehes.
Kirjeldus „Mälu
teedele eksinud“ on esimene dokumentaalfilm Alzheimeri tõvega
elamisest, nagu seda näevad selle käes kannatavad inimesed. Tegelased
elavad kõik koos korteris nimega Iduna, kus neid pidevalt jälgitakse ja
nende eest hoolitsetakse. See on veidi eriline osa The Bjisterist,
hooldekodust, kus elavad dementsuse käes kannatavad inimesed ja mis asub
Belgias, Antwerpeni lähedal Essenis. Iduna kaheksa elanikku on –
teaduslikus mõttes – haiguse esimeses staadiumis: selgus- ja
hajameelsuspuhangud vahelduvad pidevalt. Neid kaheksat indiviidi
jälgitakse ühe aasta vältel. Filmis on näha narratiivi erinevaid
tasandeid: igapäevarutiini, selle pärssimist ning vaateid tegelaste
elukäigule. Filmi lõpuks pole tegelased enam samad. Mitte ainult
seepärast, et haigus on neid muutnud, vaid ka seetõttu, et oma edasi
arenenud haiguse tõttu võivad nad olla nii füüsiliselt kui vaimselt
täielikult kadunud.
Režissööri info Klara
Van Es õppis kunstiajalugu ja tegi muljetavaldavat karjääri raadio- ja
televisiooniprodutsendina. Ta on töötanud mitme
televisiooniproduktsiooni firma reporterina, ajakirjanikuna, juhatajana
ja peatoimetajana. Ta õpetas (kunsti)ajalugu ning arvustas raadio jaoks
(kaasaegse) kunsti teemalisi raamatuid ja näitusi. Filmiga “Kadunud
mälestused” tutvustab Klara end dokumentaalfilmitegijana. Filmi- ja
raadioprodutsendina saadud kogemuste abil on ta võimeline lugusid endale
omasel veidral moel edasi andma.
Kirjeldus Film
„Neljas“ on üles võetud vaid ühel päeval. See on päev vanaproua Emilia
elus, mis algab näiliselt üsnagi hariliku hommikuga, kuid loo kulgedes
avalduvad järk-järgult üllatavad faktid. Selgub, et see päev on kõike
muud kui tavaline. Tegemist on sügavalt inimliku ning liigutava looga.
Filmis kerkivad ehedalt esile nii elu ja surma küsimused, ema ja lapse
vahelised suhted kui ka kontrastid vanade ning noorte elurütmide vahel.
Režissööri info Liis
Lepik (27) on õppinud Berliinis visuaalantropoloogiat ning
magistrandina Tallinna Ülikoolis sotsiaal- ja kultuurantropoloogiat ning
dokumentalistikat. Varasemalt on ta tegutsenud koolitusvaldkonnas ning
õpetanud dokumentaalfilmi analüüsi keskkooliõpilastele. Liis on
ettevõtte Kultusfilm OÜ asutaja ning tegutseb produtsendina. „Neljas” on
tema esimene dokumentaalfilm režissöörina.
Odüsseused
Aasta: 2011
Pikkus: 83 min
Režissöör: Agatha Amciaszek, Alberto García Ortiz
Originaalkeel: punjabi
Tootjamaa: Hispaania
Filmimispaik: Ceuta (Hispaania), India
Levitaja: Agatha Amciaszek, Alberto García Ortiz
Kirjeldus Tiheda
metsaga kaetud küngastel, mis asuvad Ceuta – Aafrikas asuva Hispaania
enklaavi kohal, ootab 57 India immigranti oma saatust. Nad läbisid pool
planeeti, et Euroopasse jõuda ja näevad nüüd juba Gibraltarit ja
Hispaania rannikut – need on teisel pool väina vaid 14 kilomeetri
kaugusel – kuid ei jõua nendeni. Nad on kinni Ceuta juriidilises limbos
ja pärast kahte linna migratsioonijärelvalve keskuses veedetud aastat ja
enne, kui neid välja saadetakse, otsustavad nad ühel õhtul põgeneda
ning panevad lähedalasuvatesse mägedesse püsti hädise laagri. Film
käsitleb grupi kogemust viie peategelase portreede abil. Babu, Mili,
Rocky, Happy ja Guri on väga erinevad tegelased, kes satuvad kokku
saatuse tahtel ja sõltuvad ellujäämisel üksteisest. Nende elusid räsivad
geopoliitilised tõsiasjad, mille üle neil kontroll puudub, näiteks
majanduskriis ja karmistuv Euroopa migratsioonipoliitika. Vaataja saab
osa nende ärevusest, kui nad lahendust ootavad, ja ühineb nendega
emotsionaalses lõpplahenduses.
Režissööri info Alberto García Ortiz (Burgos, Hispaania, 1972) Lõpetas
1995. aastal Edinburghi Ülikooli. Varsti avastas oma tõelise kire:
dokumentaalfilmid ja sealt edasi osales mitmel filmindusega seotud
kursusel ja töötoas.
Agata Maciaszek (Lodz, Poola, 1980)Kolis
12-aastaselt Hispaaniasse. Lõpetas Madridi Complutense Ülikooli
audiovisuaalse kommunikatsiooni erialal. Ta ühendab oma tööd
filmi/videolavastuses ja -produktsioonis audiovisuaalsete tõlgetega
Hispaania Rahvusliku Filmi jaoks.
Kirjeldus Oma eluajal mängib iga inimene saatanaga malet.
Režissööri info Alex
Lora on rahvusvaheliselt tunnustatud Barcelonast pärit hispaania
filmitegija, kes elab New Yorgis. Ta õppis filmitegemist ning töötab
elukutselisena Euroopas, Lõuna- ja Põhja-Ameerikas. Alex
on saanud mitmeid stipendiume, mis on teda aidanud magistrikraadini
filmi- ja televisiooniproduktsioonis, doktorikraadini ning võimaluseni
õpetada sellistes Hispaania prestiižsetes ülikoolides nagu Elisava,
Blanquerna ja Barcelona Ülikool. Ta
on saanud oma töö eest üle 70 auhinna ja äramärkimise ning tema
loomingut on näidatud rohkem kui 40 riigis ja pea 300 rahvusvahelisel
filmifestivalil. Kõige tähtsamad filmifestivalid on olnud Berlinale
Talent Campus ja Cannes Short Film Corner ning ta on kaks korda olnud
Catalan Gaudi Akadeemia Auhinna nominent.
Polüfoonia – Albaania unustatud hääled
Aasta: 2011
Pikkus: 90 min
Režissöör: Björn Reinhardt, Eckerhard Pistrick
Originaalkeel: albaania
Tootjamaa: Rumeenia, Saksamaa
Filmimispaik: Albaania, Spathi mäed
Levitaja: Maramures-Filmarchive Björn Reinhardt Valea Vinului 84, 435700 Viseu de Sus Maramures, Romania Tel: 0040 262 352 849 valeavinului@aol.de
Kirjeldus Kaks
Albaania mägede karjust, moslem Arif ja ortodoksne kristlane Anastas on
vaatamata religioonibarjääridele aastaid sõbrad olnud. Nende
tähendusrikast sõprust tugevdab kohalik muusikatraditsioon – polüfoonia.
2005. aastal kanti see vokaaltraditsioon UNESCO kultuuripärandi
nimekirja. Film
visandab unustamatuid pilte tõsisest luulest, karmidest saatustest ja
inimhääle peaaegu maagilisest jõust, mis aitab mägedes elavatel
inimestel kesk postsotsialistlike muutuste vastuolusid oma igapäevaseid
toimetusi teha. Teisel tasandil näitab film, kuidas muusika – ka
Balkanil – saab inimeste ja religioonide vahele sildu ehitada.
Režissööri info Björn
Reinhardt sündis 1963. aastal Ida-Saksamaal, kus töötas mitu aastat
lavakujundaja ja dokumenteerijana enne 2002. aastal Rumeeniasse
emigreerumist. Viimased 10 aastat on ta teinud rahvusvaheliselt
tunnustatud dokumentaalfilme peamiselt Maramuresi regioonis, kuid ka
Kreetal, Põhja-Kreekas, Albaanias ja mujal. 2007. aastast alates töötab
ta ka fotograafina.
Rituaalsed rännakud
Aasta: 2011
Pikkus: 75 min
Režissöör: Dawa Tshering Lepcha, Anna Balikci
Tootjamaa: India
Filmimispaik: Sikkim, India
Levitaja: Royal Anthropological Institute London, UK
Kirjeldus “Rituaalsed
rännakud” on intiimne portree Meraykist, kes on 80-aastane Lepcha
šamaan ehk Padim. Meryak elab koos perega Dzongus, Põhja-Sikkimis asuvas
Lepcha reservaadis. Ta viib läbi nii inimesi tervendavaid rituaale kui
ka rituaale majapidamise, klanni ja oma külakogukonna heaoluks.
Kaameramees Dawa Lepcha jälgis Meryakit ning lindistas ta igapäevaelu ja
rituaale ajavahemikus 2003–2010.
Režissööri info Dawa
Tshering Lepcha (bakalaureusekraad kunstiteadustes, diplom
filmitegemises/lavastamises) on filmioperaator, sotsiaaltöötaja ja
aktivist, keda huvitavad pärismaalaste õigused ja kultuuri säilitamine.
Ta on pärit Dzongust, Põhja-Sikkimis asuvast Lepcha reservaadist ja
kuulub Sikkimi pärismaisesse etnilisse kogukonda. Ta töötab
filmioperaatorina Indias, Sikkimis, Namgyali Tibetoloogia Instituudis
Sikkimi Videoprojekti juures (2003–tänapäev). Enne instituudiga
ühinemist valmis tal film Lepcha bambussildade konstruktsioonitehnikast
(“Lepcha and their Soam”, 2003).
Siioni õied
Aasta: 2011
Pikkus: 50 min
Režissöör: Josu Larunbe, David Moncasi
Originaalkeel: portugali, shangana
Tootjamaa: Hispaania
Filmimispaik: Mosambiik
Kirjeldus Kauges
Aafrika maakohas surevad inimesed neile mõistmatuks jääva kohutava
epideemia tõttu. Kohaliku sekti piiskop pakub lahendusi, mis on pärit
iidsest raamatust, kus on kõik kirjas. Vaesus, kirjaoskamatus ja usk:
heidutav kombinatsioon. Siioni õied.
Režissööri info Josu
Larunbe ja David Moncasi on koos töötanud juba üle kümne aasta. Nad
lavastasid filmi “Forgotten in the Sahara” ja filmi “The silent
epidemic”, mis võitis 2004. aasta Akadeemia Kunsti- ja
Televisiooniauhindade jagamisel parima dokumentaalfilmi preemia. Nad
tegid koos dokumentaalfilmi “The Space Doll”, mis võitis 2007. aastal
auhindu festivalidel Documenta Madrid, NEF ja DIBA Barcelona. Praegu
töötavad nad uue projekti kallal.
Šamaani kättemaks
Aasta: 2011
Pikkus: 55 min
Režissöör: Laetitia Merli
Originaalkeel: vene, tuva
Tootjamaa: Prantsusmaa
Filmimispaik: Tuva Vabariik, Venemaa
Levitaja: ZED 42 Rue E. Carriére 75018 Paris, France 0033142626460 info@zed.fr
Kirjeldus Kara-Ool
on Tuva Vabariigi ülemšamaan. Ta juhib Kyzyl’is “Karuvaimu Keskust”,
kus töötab regulaarselt umbes kümme šamaani. Tulevikku vaadates loodab
ta šamanismi rahvusvahelise arengu ja maapealse ökoteadlikkuse peale.
Mitmete tervendamiste ja puhastuste vahel räägib ta meile oma
projektidest ja maailmavaatest.
Režissööri info Laetitia
Merli on antropoloog (PhD, EHESS, Paris) ja dokumentaalfilmitegija
(magistrikraad visuaalantropoloogias, Granada Keskus, Manchesteri
ülikool). Ta on Mongoolia ja Siberi šamanismi spetsialist ning keskendub
turismile ja neošamanismile. “Šamaani kättemaks” on tema neljas
šamanismi-teemaline film.
Tagaselja
Aasta: 2011
Pikkus: 42 min
Režissöör: Tareq Daoud
Originaalkeel: hispaania
Tootjamaa: Šveits, Kuuba
Filmimispaik: Kuuba, Quantanamo provints
Levitaja:
Kirjeldus The
Rancheria on väike isoleeritud mägiküla Kuuba Guantánamo provintsis.
Sealne talunike kogukond põlvneb saare algsetest asukatest. “Tagaselja”
uurib viis sajandit pärast Hispaania kolonistide poolt nende
indiaanlastest esivanemate suhtes toimepandud genotsiidi selle
spetsiifilise juhtumi abil kultuuri püsimajäämise ja edasikandumise
laiemat probleemi.
Režissööri info Sündis
1976. aastal Afganistanis Kabulis. Genfi Ülikoolis loodusteaduste
magistrikraadi omandamisele järgnes kinopraktika EICTV-s (Escuela
internacional de Cine y Television) Havannas. Mitme lühifilmi autor.
Elab ja töötab Genfis, Marseilles’s ja Istanbulis. Praegu loob ta oma
teist dokumentaalfilmi, mis valmib koostöös Šveitsi Riikliku
Kultuuriministeeriumiga, ja esimest suurfilmi.
Tagasihoidlik mees
Aasta: 2011
Pikkus: 64 min
Režissöör: Maxime Coton
Originaalkeel: prantsuse
Tootjamaa: Belgia
Filmimispaik: Belgia
Levitaja: CVB centre vidéo de bruxelles 111 rue de la poste 1030 bruxelles belgium Tel: 003222210167 Philippe.cotte@cvb-videp.be
Kirjeldus Diskreetse mehe, töömehe portree. See on režissööri isa Marc Cotoni portree. Selle sooja vaikuse kaja, mis on tema peret kaitsnud lärmi eest, mida tekitab terasetööstus, kus ta juba 30 aastat töötanud on. Lugu
lõpetamata pärandusest, vaiksest lubadusest: “Mu poeg, sinust saab
teistsugune mees.” Film viib lepituseni, mis saavutatakse aastate
jooksul, igapäevaste tegude abil.
Režissööri info Maxime
Coton sündis 1986. aastal La Louviére’is. Ta õppis helimontaaži
INSAS-is, kus segas kokku oma kired (muusika ja kirjutamise), avastas
raadiofoonilise kunsti, elektroakustilise muusika ja kino. Tänapäeval
pole ta mitte ainult helitehnik või -monteerija, vaid ka filmirežissöör
(“Entre Création Et Exil”, “Les Vagues Et L’Enfant”, “Nicolas Treatt,
des voix, des visages”, “A l’Improviste” jne.). Ta on ka poeet, muusik
ja osaleb ühiskondlikus elus ning audiovisuaalses produktsioonis.
“Tagasihoidlik mees” on tema esimene film.
Stéphane Breton (1959)
on etnoloog ja dokumentaalfilmide tegija. Ta on lektor Pariisis Ecole
des Hautes Etudes en Sciences Sociales, kus õpetab antropoloogiat ja
dokumentaalfilmi. Ta on uurijana spetsialiseerunud Melaneesia
antropoloogiale, uurinud Lääne-Paapuat (Indoneesia provintsis
Paapua Uus-Guinea Saartel), keskendudes wodani keelele ja
etnograafiale. Tema uurimishuvideks on nõidus, kauplemine ja raha,
etnolingvistika, keha ja seksuaalsus, kuid ka museograafia,
kujutised, dokumentalistika ning televisioon.
Ta teeb oma filmides
ise nii kaameratöö kui ka helisalvestuse, sest filmib maailma
erinevates kaugetes piirkondades (Lääne-Paapua, Kõrgõzstan, New
Mexico, Nepal, ja järgmine kord loodetavasti Siber) üksi. Kuid
samamoodi filmib ta ka tänaval, mis asub vaid kvartali kaugusel tema kodust Pariisis.
Tema filmide hulka kuuluvad sellised tööd nagu “Nemad ja mina”
(2001), “Taevas aias” (2003), “Vaikne suvi” (2005),
“Välisilm” (2007), “Pilvedele tõusev öö” (2007), “Tühi
maja” (2008), “Taevassetõus” (2009).
Retrospektiivis näidatavad filmid:
Nemad ja mina
(originaalpealkiri:
“Eux et moi”, 63 min, 2001, Prantsusmaa, Lääne-Paapua)
Filmides kulisside
taga, subjektiivse kaamera vaatenurgast, näitab film vastuolulisi
suhteid ja läbirääkimisi etnoloogi ja wodani rahva vahel, kes
elavad Uus-Guinea mägedesse kadunud väikeses asunduses, kus etnoloog
oma välitöid tegi.
Tühi maja (originaalpealkiri: “La
maison vide”, 52 min, 2008, New Mexico, USA)
Filmitud nagu relvadeta
vestern, joodiku kauguselt, leiab see film aset New Mexicos (USA),
muistse ajahambast puretud ning roostest, õllest ja tolmutormidest
räsitud vanas hispaanlaste kogukonnas.
Taevassetõus (originaalpealkiri: “La
montée au ciel”, 52 min, 2008, Nepal)
Väikeses orus Nepalis,
nii paljude jalgade ja nii mitmete sajandite kulutatud raja lõpus,
põgenevad kaks vana karjust oma külast, et mägedesse minna. Sõnnik
igal pool, südamepuhtus, pimestatus.
Retrospektiivi toetas Euroopa Liit Euroopa Regionaalarengu Fondi kaudu (Kultuuriteooria Tippkeskus)
Režissööri info
Utopistid
Aasta: 2011
Pikkus: 55 min
Režissöör: Maple Rasza, Pacho Velez
Originaalkeel: horvaatia, inglise
Tootjamaa: USA
Filmimispaik: Horvaatia, Inglismaa
Levitaja: Maple Rasza
Kirjeldus Kolm
Horvaatia aktivisti võitlevad maailma muutmise eest. Lastena elasid nad
läbi Jugoslaavia vägivaldse kokkuvarisemise. Aga nüüd, keset
sotsialismi ebaõnnestumise järelvapustusi, võitlevad nad omal viisil uue
vasakpoolsuse eest. Võitluse kestel võidavad nad enda poole skeptilise
ameeriklase, kes läheb koos nendega isegi vangi. Minnakse vastuollu
politseiga, asutakse elama vanasse tehasehoonesse – oma vaadete nimel
riskitakse kõigega. Kuid kas nad loobuvad oma võitlusest, kui ilmnevad
tagasilöögid? Horvaatia anarhistide kogukonnas toimunud välitööaastate
jooksul tehtud filmis on unikaalsel moel segunenud vaatlus, vahetu
osalus ja selle mittemõistetud poliitilise liikumise kriitiline
reflektsioon. Viis, kuidas liikumist
portreteeritakse, on empaatiline ja vankumatu – lähedalseisev, elegantne
meditatsioon võitlusest taastamaks vasakpoolne poliitika ja toomaks
võimule selle maa noored.
Režissööri info Maple Razsa Maple
Razsa on antropoloog, aktivist ja dokumentalist. Ta tegeleb teksti,
kujutiste ja heli kasutamisega selleks, et edasi anda kaasaegsete
sotsiaalsete liikumiste kogemust ja poliitilisi vaateid. Käesoleval ajal
tegutseb globaliseerumisuuringute dotsendina Colby Kolledžis Maine’is,
USAs.
Pacho Velez Pacho
Velez on huvitatud personaalsetest lugudest, mis aitavad avada laiemaid
poliitilisi teemasid. Ta on uhke, et on töötanud SEIUs (Service Employees International Union),
millele ta on teinud koostöödokumentaali teenistujatest Harvardis. Tema
filmid on linastunud Silverdoc’sil, RIFFIl ja Telluride Indiefestil.
2010 lõpetas ta CALArtsi magistrikraadiga filmi ja video alal ning asus
õpetama Harvardi ülikoolis.
Varjatud naeratus
Aasta: 2010
Pikkus: 13 min
Režissöör: Ventura Durall i Soler
Originaalkeel: amariko, inglise
Tootjamaa: Hispaania
Filmimispaik: Addis Abeba
Levitaja: Marvin&Wayne Short Film Distribution
Kirjeldus “Varjatud
naeratus” jälgib 10-aastast poissi, kes saabub Etioopia pealinna pärast
seda, kui ta on põgenenud kodust ja ebaõnne eest, ning integreerub
tänavalaste gruppi. Film konstrueerib realistliku loo väärtustest, mis
puhkevad õitsele lastest koosnevas ühiskonnas.
Režissööri info Ventura
Durall i Soler (Barcelona, 1974) on stsenarist, režissöör, ulme- ja
dokumentaalfilmiprodutsent ning ESCAC’i (Escola Superior de Cinema i
Audiovisuals de Catalunya) stsenaristieriala lõpetaja. 2000. aastal lõi
ta produktsioonifirma Nanouk Films eesmärgiga rajada Katalaani ja
Euroopa audiovisuaalsel tandril uut kunstilist arvamusplatvormi ja uut
uurivat kommunikatsioonikanalit dokumentaal- ja ulmealade vahel. Ta
keskendub oma ESCAC’ist saadud pedagoogilise haridusega diplomitööde
juhendamisele ning dokumentaalfilmi- ja ühiskonnateemalise
magistriprogrammi juhtimisele, olles dokumentaalfilmiosakonna juht.
Kirjeldus13-aastane
Asia läheb koos vanaisaga ekskursioonile. Vanaisa õpetab teda skuutriga
sõitma, näitab talle looduse ilu. Vanaisal on talle ka midagi öelda...
Režissööri info Bartosz
Kruhlik sündis 1985. aastal Poolas Lubskos. Ta lõpetas Zielona Gora
Kunstikeskkooli ja Wroclawi Filmikõrgkooli. Nüüd õpib ta Lodzis
PWSFTViT-is režiid. Tema esimene dokumentaalfilm “Tomorrow…” sai pea 40
auhinda.
Ülistuse loomine ja laulmine: laul kannab südant ja ajalugu
Aasta: 2011
Pikkus: 26 min
Režissöör: Satoru Ito
Originaalkeel: tai (Birmas tuntud kui ’shan’)
Tootjamaa: Jaapan
Filmimispaik: Yunnani provints, Hiina
Levitaja: Satoru Ito Satoru_worldmusic@yahoo.co.jp
Kirjeldus Dehong
Tai rahvas on Theravada budismi järgijad. Selleks, et praeguses ja
järgmises maailmas paremat elu elada, täidavad nad väärikaid rituaale ja
omandavad „teeneid“. Nad kulutavad aastaid neile rituaalidele raha
kogudes ning teevad seejärel mõne heateo, näiteks annetades budistlike
pühakujude püstitamise heaks või sildade ehitamiseks. Suuremad annetajad
palkavad endale haritud kirjutaja, kes talletab heateo järgmistele
põlvedele ajaloolisse käsikirja. Seda kaunite sõnadega ning riimis
teksti nimetatakse Tais "Lik Yaat. Naine nimega Wan Xiang-ya on üks
neid, kes "Lik Yaati" traditsiooni alal hoiab.
Režissööri info Satoru Ito on antropoloog ja etnoloog. Ta on Osaka Riikliku Etnoloogiamuuseumi doktorant.
Eesti film 100 filmiprogramm
Kirjeldus
2012. aastal
tähistatakse Eesti filmi 100. aastapäeva. Tänavune Maailmafilmi
festival märgib seda sündmust kahe Eesti filmile pühendatud
eriprogrammiga:
“Elu liivi lahe
kallastel” toob vaatajate ette filmid, mis on jäädvustanud
hääbuvat rahvast liivlasi ning pisikese Ruhnu saare elu läbi 20.
sajandi.
Ruhno (Rež Theodor Luts,
Theodor Lutsu Filmiproduktsioon 1931) 17 min
Ruhnu (Rež Andres Sööt,
Tallinnfilm 1965) 10 min
Liivi rannikult (Eesti Kultuurfilm
1940, teksti autor ajaloodoktor Ferdinand Linnus) 10 min
Liivi rannal (Rež Endel Nõmberg,
Eesti Telefilm 1966) 20 min
Liivlaste lood (Rež Enn Säde, Eesti
Telefilm 1991) 30 min
„Kauged ja
lähedased rahvad”: meenutab 1970.−1980. aastate
dokumentalistikat, mil mitmed Eesti filmitegijad pöördusid oma
juuri ja identiteeti otsides soome-ugri ja teiste põhjarahvaste
juurde. Esitusele tuleb kaks
vähem tuntud filmi legendaarsetel Eesti filmitegijatelt Peeter
Toomingalt ja Mark Soosaarelt ning Lennart Meri lummav dokfilm
“Šamaan”.
Elamise lugu (Rež Peeter Tooming,
Tallinfilm 1980) 10 min
Tuhandeaastane
muusika (Rež Mark Soosaar,
Eesti Telefilm 1976−1978) 40 min
Šamaan (Rež Lennart Meri,
1977/1997) 22 min
Režissööri info
Võõras nahas
Aasta: 2011
Pikkus: 51 min
Režissöör: Christophe Hermans
Originaalkeel: French
Tootjamaa: Belgia
Filmimispaik: Belgia
Levitaja: Cat’n’Docs 18 rue Quincampoix # 133 F-75004 Paris, France +33144596353 Maëlle Guenegues maelle@catndocs.com
KirjeldusArnaud
on noor 20-aastane mees. Kui ta ema kolm aastat tagasi suri, lõpetas ta
õpingud ja leidis lohutust toidust. Ta kaalub nüüd 177 kilo ja elab
koos isaga, kellega nad tihti tülitsevad. Arnaud on jõudnud punkti, kus
ta on teinud otsuse maovähendusoperatsioonile minna...
Režissööri info Režissöör ja stsenarist Christoph Hermans sündis 1982. aastal Namuris. Ta astus 2001. aastal Belgia Institut des Arts de Diffusionisse.
2005. aastal võitis ta oma lõputööga – „Poids Plume“ mitmeid auhindu ja
see film valiti rohkem kui 20 festivalile üle maailma. Ta on olnud
mitmete auhinnaliste filmide režissöör ja kaasrežissöör. Tema teine
lühifilm „La Balançoire“ valiti rohkem kui 30 festivalile ning sai
kümmekond auhinda mitmel pool maailmas ja seda esitati Belgia filmi
esimesel Magritte’i tseremoonial. Christophe lõpetas just oma kolmanda
lühifilmi „Fancy-Fair“ ja kaks 52-minutilist dokumentaalfilmi „Les
Enfants“ ja „Corps Etranger“. Hetkel valmistab ta ette oma esimest
täispikka filmi.
Viiuldajad
Aasta: 2011
Pikkus: 72 min
Režissöör: Alex Gentelev
Originaalkeel: heebrea
Tootjamaa: Israel
Filmimispaik: Israel
Levitaja: Go2Films, Hedva Goldsmith
Kirjeldus See
on väike lugu pisikesest kohast, kus inimesed kaovad teiste sekka ja
nende nimed pole uudistest tuttavad. Sügaval sisimas aga pulbitsevad
elumured. Nende inimeste tänapäev on mineviku vigade kurb tagajärg,
samas kui nende lapsi on peaaegu tahtmatult ootamas ilus tulevik. Meile,
filmi “Viiuldajad” tegijatele avanes suurepärane võimalus ja me saime
küsida kõige suurema küsimuse, mida dokumentaalfilmitegijad endalt
keerulist olukorda kujutades küsivad: kas seda saab muuta? Ja kui saab,
siis kuidas?
Režissööri info Alex
Gentelev sündis ja kasvas Venemaal. Tal on magistrikraad filosoofias ja
sotsioloogias (1982) ning magistrikraad filmi, teatri ja muusika
erialal (Peterburi Kunstiakadeemia, 1988). Ta läks 1992. aastal Iisraeli
elama. Ta on abielus Ninaga, kes töötab arstina ühes Tel-Avivi suuremas
meditsiinikeskuses. Alexil ja Ninal on kaks last.
Võitlus linna eest
Aasta: 2011
Pikkus: 76 min
Režissöör: Jouko Aaltonen
Originaalkeel: soome
Tootjamaa: Soome
Filmimispaik: Soome
Levitaja: Jouko Aaltonen Illume Ltd. Palkkatilankatu 7 B 00240 Helsinki, Finland
Kirjeldus Turu
on Soome vanim linn. Sealsed erilised vanad majad hävinesid modernses
õhinas – ärimeeste, kohalik uvõimu ja arhitektide koostöös. Miks polnud
nad võimelised ajalugu hindama? Film ei käsitle ainult minevikku, vaid
jälgib ka tänapäeva aktiviste ja kodutuid: miks nad ennast tühjadesse
majadesse sisse seavad? Kellele kuuluvad ehitised ja kes nende saatuse
üle otsustab? Filmis tõstatatud küsimused on tüüpilised nii Turus kui ka
terves Euroopas ja kaugemalgi.
Režissööri info Jouko
Aaltonen on dokumentaalfilmide režissöör, produtsent, kunstideaduste
doktor. Ta sündis 1956. aastal Soomes, Turu linnas. 1975.–1976. aastal
õppis ta Turu Ülikoolis sotsiaalteadusi ja 1977–1984 Helsingi Kunsti ja
Disaini Kõrgkooli (UIAH) filmiosakonnas, kus lõpetas 1984. aastal
režissööri eriala. 1990. aastast spetsialiseerus ta dokumentaalfilmide
produktsioonile ja töötab peamiselt produktsioonifirmas Illume Ltd. Ta
on Soome üks juhtivaid dokumentaalfilmitegijaid, kes on võitnud mitmeid
rahvusvahelisi auhindu. Aaltonen tegi oma doktoritöö dokumentaalfilmist
2006. aastal Helsingi Kunsti ja Disaini Kõrgkoolis. Pärast
dissertatsiooni, “Reaalsuse vangid vabadusriigis” on tal ilmunud ka kaks
raamatut stsenaariumide kirjutamisest.
Võtsin sihikule oma kallima
Aasta: 2010
Pikkus: 70 min
Režissöör: Tomer Heymann
Originaalkeel: heebrea, saksa
Tootjamaa: Iisrael
Filmimispaik: Iisrael
Levitaja: Deckert Distribution GMBH, info@deckert-distribution.com
Kirjeldus Seitsekümmend
aastat pärast seda, kui ta vanaisa Natsi-Saksamaalt Palestiinasse
põgenes, naaseb Iisraeli dokumentaalfilmirežissöör Tomer Heymann oma
esiisade maale, et esitleda filmi “Paper Dolls” Berliini Rahvusvahelisel
Filmifestivalil, kus ta kohtab meest, kes muudab ta elu. See
48-tunnine afäär, mis saab alguse Berghain Panorama baarist, areneb
tähendusrikkaks suhteks Tomeri ja saksa tantsija Andreas Merki vahel.
Kui Andreas otsustab Tel-Avivi kolida, peab ta harjuma uue partneriga
ning hakkama saama ka Iisraeli elu keerulise reaalsusega ja oma isikliku
seosega sellega Saksa kodanikuna. Tomeri
ema, kes on saksa immigrantide järeltulija, sündis ja on kogu oma elu
elanud väikeses Iisraeli külas, kus ta kasvatas viit poega. Ta vaatab,
kuidas ta lapsed üksteise järel lahkuvad riigist, mida tema ja ta pere
ehitada aitasid ning paratamatult püüab ta oma viimase allesjäänud poja
Tomeri elu mõjutada. “Võtsin sihikule oma
kallima” jutustab isikliku, kuid universaalse armastusloo ja jälgib
Tomeri, tema sakslasest poiss-sõbra ja üdini iisraellasest ema
suhtekolmnurka.
Režissööri info Tomer
Heymann sündis 1970. aastal Iisraelis, Kfar Yedidias ja on viimase
kümne aasta jooksul lavastanud mitmeid dokumentaalfilme ja -sarju,
millest suurem osa on pikaajalised jälgimised ja isiklikud
dokumentatsioonid. Ta filmid on mitmetel prestiižsetel filmifestivalidel
auhindu võitnud, k.a esimene film “It Kinda Scares Me”. Film “Paper
Dolls” võitis 2006. aasta Berliini Filmifestivalil kolm auhinda ja Los
Angelese Festivalil publikuauhinna. Film ja teleseriaal “Bridge over the
Wadi”, mida ta lavastas koos oma venna Barakiga, võitis Iisraeli
Dokumentaalfilmide võistluse, osales IDFA Festivali prestiižses
võistluses ja võitis mitmeid auhindu üle maailma.
Liverpoolis Bootle’is tegutsev Impact Pupil Referral Unit
pakub koolist väljavisatud õpilastele viimast võimalust lõputunnistust
saada. Sel semestril avaneb seitsmel õpilasel võimalus organisatsioonist
lahkuda, et proovida uut õppimismoodust selle allakäinud piirkonna
keskel asuvas hobuste varjupaigas. Seda juhib kohalik elanik Bernadette
Langfield, kelle mitu päästetud poni vajavad taltsutamist. Aga nagu ka
õpilastel, on neil hobustel keeruline minevik ja selleks, et nende vahel
saaks suhe areneda, peavad nii hobused kui ka teismelised kõigepealt
enda käitumisraskustega tegelema.
Režissööri info Lucy
Kaye sündis Londonis ning lõpetas 2009. aastal Suurbritannias
Rahvusliku Filmi- ja Televisioonikooli. Enne seda õppis ta Manchesteri
Granada keskuses visuaalantropoloogiat ning pärast lõpetamist töötas
koos režissöör Marc Isaacs’iga silmapaistvate BBC dokumentaalfilmide
kallal. Tema lõputööna valminud filme näidati üle maailma festivalidel
ning praegu töötab ta dokumentaalfilmide režissöörina Channel Four’is.
Jumala köök
Aasta: 2011
Pikkus: 64 min
Režissöör: Valerie Berteau, Philippe Witjes
Tootjamaa: Belgia
Filmimispaik: India
Levitaja: Polymorfilms Rue T. Verhaegenstraat 18 1060 Brussel/Bruxelles, Belgium Tel: +3225378569 contact@polymorfilms.be
KirjeldusAmritsari
Kuldses Templis valmistavad sajad vabatahtlikud igapäevaselt 50 000
tasuta einet. Selle imetlusväärse paiga atmosfääri ja olemuse parim
väljendus ongi paljude heade inimeste käte spontaanne koreograafia. Režissööri kommentaar: See
film väljendab ja rõhutab inimlikku headust, lugupidavat käitumist
ajal, mil religioone karikaturiseeritakse ja stigmatiseeritakse; kui
ületarbimine provotseerib nälga ja jätab paljud inimesed ilma
mõtiskluspaikadest ja eluks vajalikest toitainetest. Liigset
tarbimist, meeletuid sotsiaalseid erinevusi ja ökoloogilisi katastroofe
täis maailmas tundub hädavajalik näidata meile lihtsaid
tegutsemisviise.
Režissööri info Valerie Berteau Valerie
Berteau sündis 1975. aastal ning elab ja töötab Brüsselis. 1990ndatel
hakkas ta tegelema fotograafia ja reisimisega. Pärast fotograafia- ja
visuaalialaseid õpinguid asus ta tööle fotoajakirjaniku ja
produtsendina. www.valerieberteau.be Philippe Witjes Philippe
Witjes elab ja töötab koka ja režissöörina Brüsselis. Lisaks sellele
tegeleb Witjes demokraatliku toidu, üldkasutatavate ahjude ja avalike
sööklate projektidega. Ta on mitmete kultuurikeskuste ja MTÜde kokk ja
logistikajuht ning teeb süüa Belgia väikestes kontsertsaalides. Ta
reisib ja teeb süüa ka mitmetes teistes maades. www.philippewitjes.com
Isade õigused
Aasta: 2011
Pikkus: 56 min
Režissöör: Isri Halpern
Originaalkeel: heebrea
Tootjamaa: Iisrael
Filmimispaik: Iisrael
Levitaja: Isri Halpern 58. Makor Hayim St. Tel-Aviv 66037, Israel +972522309090 Isri.halpern@gmail.com
KirjeldusSee
film räägib Iisraeli esimesest sool põhinevast organisatsioonist. Film
jälgib viie aasta jooksul nelja lahutatud meest, kes on oma naiste
valede pärast lastest võõrandunud. Need mehed on Yaki, puusepp
Tel-Avivist, ortodoksne juut Nissim, töötu füüsikaprofessor Michael ja
vahelduvvoolutehnik Ilan. Nad alustavad avalikku kampaaniat, et nende
lugu kuuldaks. Seda lugu pole kerge rääkida, sest see hõlmab endas suurt
hulka lastejärelvalve ja -toetuste väärastunud reeglite ja
regulatsioonide ning avalikkuse eest varjul olevate politsei ja
sotsiaaltöötajate eeskirjade keerulisi detaile, mida film esmakordselt
paljastab... Film räägib ka selle süsteemi
ohvritest väikese meestegrupi lugusid ja järgneb neile nende õiguste
eest võitlemise teel. Aga kõige rohkem räägib film armastusest;
armastusest, mida ei peeta vahel nii iseeneslikuks kui võiks – isade
armastusest oma laste vastu. Pärast filmi
linastust Iisraeli TV’s 2011. aasta juunis on see esile kutsunud rohkem
avalikku arutelu ja poleemikat kui ükski teine viimastel aastatel
Iisraelis linastunud film.
Režissööri info Isri Halpern on üks Iisraeli huvitavamaid dokumentaalfilmitegijaid ja Iisraeli esimene guerilla-filmitegija.
1997. aastal lõpetas Isri filmikooli ja on praegu Iisraeli
filmirežissööride gildi juhatuses. Tema viimane film võitis tudengite
EMMY ja mitmeid muid auhindu. Ta produtseerib, lavastab ja redigeerib
oma filme ise, kasutades loo edasiandmiseks oma tugevat visuaalset ja
dramaatilist tunnetust. 10 aasta jooksul on ta produtseerinud,
lavastanud ja redigeerinud 5 dokumentaalfilmi: „Psychedelic Zion“ (2001), koos Channel 3’e ja The New Israeli Film and Television Foundation’iga „Shot on Yom Kippur“ (2001), Channel 3 „The last leopard of Judaea“ (2004), Channel 8 ja Rabinovich Foundation „Boys do cry“ (2007), Channel 2 ja The New Israeli Film and Television Foundation „Fathers Rights“ (2011), Channel 1 ja “Makor”Film Fund
Mehed teel
Aasta: 2010
Pikkus: 32 min
Režissöör: Christine Moderbacher
Originaalkeel: saksa
Tootjamaa: Ühendkuningriik
Filmimispaik: Austria
Levitaja: Granada Center for Visual Anthropology, University of Manchester
Kirjeldus“Mehed
teel” kujutab Austria ühes viimases vaid mehi palkavas riiklikus
institutsiooni töötava 35 mehe igapäevarutiini. Nende tööks on hooldada
üht suuremat transiiditeed – A1. Film on inspireerituna ühe teetöölise
luuletusest, tundlik teekond puhta maskuliinsuse, kamraadluse ja
meeskonnavaimu maailma.
Režissööri info Sündis
1982. aastal, õppis Austrias Viini Ülikoolis sotsiaalantropoloogiat ja
hiljem meediapedagoogikat. Ta töötas Viinis ja Brüsselis sotsiaaltöötaja
ja meediapedagoogina. 2009. aasta septembris asus õppima Inglismaale
Manchesteri Ülikooli Granada Visuaalantropoloogia Keskusse
etnograafilise dokumentaalfilmi magistriõppesse ja lõpetas selle 2010.
aasta oktoobris filmiga “Mehed teel”. Praegu töötab ta Tuneesia
revolutsioonist rääkiva filmi kallal.
Indiaanlased nagu meiegi
Aasta: 2011
Pikkus: 55 min
Režissöör: Sylvie Jacquemin
Tootjamaa: Prantsusmaa
Filmimispaik: Prantsusmaa, USA
Levitaja: Vox Lucida pmazenod@windrose.fr
KirjeldusGrupp
prantslasi suhtub kirglikult kõigesse, mis on seotud indiaanlastega:
igal nädalavahetusel riietuvad nad indiaanlasteks ja lahutavad inimeste
meelt Prantsusmaa väikestel külalaatadel. Nende suur unistus aga on
rännata Ameerika Ühendriikidesse ja kohtuda tõeliste indiaanlastega. Kui
neil lõpuks õnnestub minna Kesk-Läände 2-nädalasele autoreisile,
avastavad nad, et tänapäevaste indiaanlaste elu erineb nende
idealiseeritud kujutlusest: vaesus, jätkuv maakaotus ja mis veelgi
hullem, indiaanlaste häirivalt aktiivne diskrimineerimine asunike
valgete järeltulijate poolt.
Režissööri info Prantslanna
Sylvie Jacquemin alustas õpingutega (farmaatsia Prantsusmaal ja
arvutigraafika Kalifornias), seejärel valis kinematograafia ja montaaži.
Pärast 9 aastat Ameerika Ühendriikides reklaame ja muusikavideoid
lavastades ja filmides, tegi ta dokumentaal-portreefilmi ameerika
trompetimängijast Wynton Marsalisest, mida soovisid indiaanlased 1992.
aastal, mis suunas teda dokumentaalfilmi ja pärismaalaste kultuuri
poole. Ta elab nüüd Prantsusmaal ning teeb vaheldumisi reklaame, lühikesi teleprogramme (teleseriaal “ABC babies”) ja dokumentaalfilme.
Kirjeldus2010.
aasta talvel, kevadel ja suvel filmitud kultuuriloolises dokumentaalis
mõtisklevad regilaulu olemuse üle Veljo Tormis, Lauri Õunapuu, Meelika
Hainsoo, Jaak Johanson, Jaan Kaplinski, Lea Tormis, Mikk Sarv, Urve
Lippus, Jane Priks, Märt-Matis Lill jpt. Lisaks nimetatutele näeb filmis
rohkesti Eestimaa puutumatut loodust ning loomulikult kõlab regilaul
kõige erinevamates värvides ja vormides.
Režissööri info Ulrike Koch
sündis Birkenfeld/Nahe’s, Saksamaal. Ta on õppinud hiina ja jaapani
kultuuri ning etnoloogiat Zürichi Ülikoolis kui ka hiina kirjandust ja
filosoofiat Pekingi Ülikoolis. Tema ajakirjanduslik tegevus hõlmab
artiklite ja filmiarvustuste kirjutamist erinevatesse väljaannetesse,
näiteks Neue Zürcher Zeitung, Weltwoche, Positif (Pariis), samuti
projektide nõustamist ja loengute pidamist Hiina, Tiibeti ja budismi
teemadel. Enne kui ta hakkas ise filme tegema töötas ta Bernando
Bertolucci filmide „The last Emperor“ ja „Little Buddha“ juures ning
assisteeris Ulrike Ottingeri filmi Mongoolia Jean d’Arc valmimisel ja
Nikita Mihhalkovi „Urga“ filmimisel. Praegu elab ja töötab ta sõltumatu
filmitegijana Zollikonis Zürichi lähedal.